Kritische blik op De Voedselzandloper

Laatst heb ik het boek De Voedselzandloper van Kris Verburgh gelezen. Dit wil ik graag met een kritische blik beschrijven. Kritisch betekent echter niet negatief, maar gewoon een gedegen review van het boek en zijn methode om jong te blijven en daarbij tegelijkertijd gewicht te verliezen.

Wie is de auteur van de Voedselzandloper

Kris Verburgh heeft het boek De Voedselzandloper geschreven. Hij heeft geneeskunde gestudeerd en tijdens zijn studie bevlogen raakte van de invloed van voeding op veroudering. Niet eens zozeer om af te vallen, maar wel om het feit dat je door de juiste voedingskeuzes te maken het verouderingsproces kunt vertragen en bepaalde ziekten kunt verminderen of zelfs voorkomen. Dit zag hij bij met name Westerse welvaartsziekten als hart- en vaatziekten, diabetes, hoge bloeddruk, maar ook Alzheimer en dementie. Door de voeding bij grote groepen patiënten aan te passen, verbeterden zij hun gezondheid zeer snel. Al heel snel aan het begin van het boek verteld hij dan ook dat dit boek geen nieuw crash dieet is om snel gewicht mee te verliezen, maar dat de voedselzandloper bedoeld is om het leven te verlengen, met daarbij het gunstige bijeffect van gewichtsverlies.

Geen schijf of piramide maar een zandloper

De Voedselzandloper is een eigenlijk een samengaan van twee piramides. De ene piramide geeft aan wat je juist wel moet eten en de ander juist wat je moet minderen. Ook staan er in de piramides alternatieven aangegeven voor als je een bepaald voedingsmiddel dat je vaak eet moet vervangen. Dit is zeer overzichtelijk gedaan. Later in het boek gaat hij in op waarom je bepaalde voedingsmiddelen juist wel moet eten en onderbouwt dit met vele wetenschappelijke onderzoeken.

Voedselzandloper

Enkele voorbeelden van gezonde voedingsmiddelen

Wat ik zelf zo makkelijk vind aan dit boek is dat je door simpele aanpassingen in je voedingspatroon veel gezondheidsvoordelen kunt behalen. Bijvoorbeeld drink groene thee. In het boek worden de voordelen van groene thee uitgebreid besproken, maar het advies is eigenlijk drink veel groene thee en weinig frisdranken. Hierdoor gaat je vetmetabolisme op den duur sneller en zul je gewicht verliezen. Dit is echter niet het belangrijkste effect.

Een ander voorbeeld is het eten van paddenstoelen. Waarom zijn champignons of oesterzwammen nu zo gezond om te eten. Wat zijn de voordelen van paddenstoelen ten opzichte van aardappelen of rijst? Op dat soort vragen krijg je gedegen antwoord.

Verder zijn een heleboel aanbevelingen gebaseerd op het minder eten van koolhydraten, en dan met name de snelle koolhydraten zoals glucose en fructose. Hij legt uit waarom suiker zo schadelijk is en geeft vele alternatieven om aardappelen, rijst, pasta en brood te vervangen. Waarom suiker zo slecht is kun je net als de andere voorbeelden lezen in het boek.

Nieuwsgierig geworden?  Hier kun je De Voedselzandloper direct bestellen.

Conclusie

De Voedselzandloper is een gedegen onderbouwd boek. Kris Verburgh legt goed uit waarom hij achter bepaalde standpunten staat en legt op een duidelijke manier soms best moeilijke materie uit. In eerste instantie dacht ik dat het heel moeilijk zou zijn om zijn adviezen op te volgen, maar dat valt best mee. Zwarte thee inruilen voor groene thee is vrij simpel en ook minder brood eten door het bijvoorbeeld te vervangen met havermout is prima te doen. Al met al een aanrader om te lezen, ook al ga je niet alle adviezen opvolgen, je kunt zeker gezondheidsvoordelen behalen met dit boek!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>